Mogelijk gemaakt door Dialogic

Volgend semester

1 februari 2020

Nieuwe groep studenten van start in het ICT Lab Utrecht!

Op dinsdag 19 september is, voor de vierde keer op rij, in het ICT Lab Utrecht een nieuw semester “Producerend leren” begonnen. Dertien studenten van het ICT College in Nieuwegein waren die dag te gast bij Dialogic in Utrecht voor de ‘kick off’.

Smart City en Smart Technology projecten
Sven Maltha, directeur van Dialogic en initiatiefnemer van ICT Lab Utrecht, heeft de studenten op boeiende wijze geïnformeerd over, voorbereid op en uitgedaagd voor de komende Smart City- en Smart Technology-projecten.

Praktische uitdaging
Na een algemene informatiesessie waarin het ICT Lab werd gekenschetst en gedefinieerd, kregen de ICT studenten direct een praktische uitdaging. In de eerste opdracht moesten zij een probleem of innovatie bedenken en daarvoor een projectplan schrijven. Centraal stonden de vragen: Wat is het probleem/de innovatie, hoe ga je dat aanpakken en wat heb je daarvoor nodig?

Sprekende medicijndoos
De studenten gingen direct vol enthousiasme aan de slag en kwamen met verrassende uitwerkingen. Een daarvan was een ICT-toepassing op een Anabox (medicijndoos) die alleenstaande, bejaarde mensen helpt met het innemen van de medicatie op gezette tijden. Middels een medische polsband met speaker wordt de betreffende persoon eraan herinnerd dat de medicatie moet worden ingenomen. Is dat al gebeurd, dan wordt dat via de slimme schakelaar op de Anabox vastgelegd in het systeem.

 

Webapp voor vendingmachine
Een andere innovatie die uitgewerkt en gepresenteerd werd was het op afstand registeren en bijhouden van de voorraad artikelen in verschillende soorten vending machines (frisdrank-, snoep- en snackautomaten). Middels de toetsaanslagen bij aankoop van artikelen  wordt bijgehouden wat er is verkocht en hoe groot het resterend aantal artikelen is. Via een webapplicatie kan de beheerder per machine de verkoopdata uitlezen. Op basis daarvan wordt dan bepaald of het nodig is dat de machine wordt bijgevuld. De leverancier kan dan de juiste hoeveelheid artikelen meenemen en maakt geen ritten naar machines die nog praktisch vol zijn.

Verkeersstromen sturen
In de tweede opdracht moesten de studenten een ICT-oplossing uitwerken voor een bestaand probleem. Het verkeer dat badgasten naar Scheveningen brengt op een hete zomerdag moet naar de vier verschillende parkeergelegenheden worden geleid om te voorkomen dat het verkeer vastloopt en de badgasten in de woonwijken bij het strand gaan parkeren.

Na scherpe discussies, veel overleg en brainstorms over creatieve ideeën werd een aantal praktische en bruikbare oplossingen gepresenteerd. De teamleiders van Dialogic waren aangenaam verrast over de creativiteit en het oplossingsgerichte denken van de deelnemers. Hiermee lieten de studenten duidelijk blijken dat zij voldoende kennis en vaardigheden hebben om te starten met de ICT-gerelateerde projecten. Ook was het voor de studenten nu meer dan helder wat er de komende maanden van hen gevraagd gaat worden.

 

Scrumtraining en Agile

Voordat de ontwikkelprojecten definitief van start gaan kregen de studenten op dinsdag 26 september een praktische SCRUM-training van Jim Dunk, docent Applicatieontwikkeling en Project Management aan het ICT College. Tijdens de projectperiode kunnen zij dan Agile werken en een rol krijgen in het scrum-team.

In de middag werden de studenten persoonlijk geïnterviewd door de directeur van het ICT Lab Utrecht. Op basis van hun kennis en vaardigheden, interesses en voorkeur, die zij voor bepaalde projecten kenbaar hebben gemaakt, worden de projectteams samengesteld.

Op dinsdag 3 oktober zijn de drie projectteams definitief van start gegaan bij ICT Lab Utrecht dat is gevestigd in het kantoor van Dialogic.

Geplaatst op 13 oktober 2017


← Vorige

Volgende →