ICT-talent aan de slag met maatschappelijke problemen

Kaarten, camera`s en keren (parkeren)

Nooit meer rondjes rijden in de parkeerplaats

Zaterdagmiddag en er staat een grote rij voor en in de parkeergarage. Je hebt zojuist de eerste verdieping doorkruist en nog geen lege parkeerplek gezien. Ah, daar is een plaatsje, of nee, er staat een klein autootje. Je sluit achter aan een rijtje stapvoets rijdende auto’s maar moet wachten voor passerend verkeer. Die hetzelfde rondje gaan maken als jij daarnet deed. Dit moet toch ook anders kunnen.

Vier studenten gingen aan de slag met de volgende opdracht: verzin en bouw een smart parking oplossing waarbij de routering in de garage afhankelijk is van de lege parkeerplekken in de garage. Het resultaat: een proof-of-concept waarbij met behulp van een ultrasoon sensor aan het plafond wordt gedetecteerd of een parkeerplaats bezet is door een auto. Sensoren aan het plafond zijn minder gevoelig voor slijtage dan sensoren geplaatst in het wegdek. Dit modulaire systeem is gekoppeld aan aan LED-display per parkeerplaats en een aantal informatieborden die verspreid door de garage staan.

Het nieuwe buurten

In 2016 wonnen drie studenten van de HKU de tweede prijs in de Crossover Challenge met het concept Carto. Deze locatie-gebaseerde social media app heeft tot doel om de communicatie tussen burger en gemeente te verbeteren. Dit gebeurt door initiatieven, ideeën, verbeterpunten, evenementen, meldingen gemeente op één kaart te plaatsen. Bewoners kunnen op deze kaart ideeën of gebeurtenissen ‘pinnen’, reageren op pins of in één oogopslag zien wat er aan de hand is bij hen in de straat. Voor de gemeenten is dit een laagdrempelige manier om te zien wat er waar in de stad leeft en waar zij meer aandacht aan zouden kunnen besteden.

Aan de studenten van het Ict lab is gevraagd om dit concept uit te bouwen in demo voor Android en iOS. Deze demo moet functionaliteit bieden om het concept Carto te testen onder een gebruikerspanel in de gemeente Velsen.

Het resultaat? Een werkende testversie waarbij niet alleen aandacht is besteed aan de voorkant maar ook aan de ‘achterkant’. Dat wil zeggen dat er niet alleen een gebruikersinterface voor de burger is, waarop iemand kan inloggen, en profiel aanmaken, pins plaatsen, bekijken en reageren op pins, maar ook een gebruikersinterface voor de gemeente in de vorm van een dashboard waarop de gemeente @@

rawpixel-com-191102-middel

Meten is weten

In de 24-uurseconomie zien we dat openingstijden van winkels steeds ruimer worden. Door van tien tot zes op te zijn loopt een winkelier een deel van de klanten mis. De vraag is wanneer de winkel dan wel open zou moeten zijn. Dit kan bepaald worden aan de hand van uitgebreide marktonderzoeken. Goedkoper is het om te bepalen hoeveel mensen op verschillende tijdstippen van de dag voorbij komen, en aan de hand daarvan een inschatting te doen van de gewenste openingstijd.

Door installatie van een meetsysteem waar met behulp van camera en telsoftware statistieken van passanten worden verzameld hebben mbo studenten de drukte op de straat aangrenzend aan het Ict lab in kaart gebracht. Door alleen statistieken te verzamelen en geen beeldmateriaal – kan zonder schending van privacy een zeer nauwkeurig beeld van het aantal voorbijgangers, de voorbewegingssnelheid en richting in kaart worden gebracht. Deze pilot smaakt naar meer: waar zou het nog meer nuttig zijn om passantendata te meten en wat kunnen we hiermee?

camera

Geplaatst op 1 mei 2017


← Vorige