Mogelijk gemaakt door Dialogic

Volgend semester

1 februari 2020

Slimme waakzone tegen fietsdiefstal

Er zijn weinig landen ter wereld waar net als in Nederland de meeste fietssloten meer waard zijn dan de fiets zelf. Ondanks deze dikke kettingsloten kent Nederland een fietsendiefstalprobleem. Er worden naar schatting 450.000 fietsen per jaar gestolen. De gemeente Utrecht kijkt nu of IoT in combinatie met RFID-tags gebruikt kan worden om fietsendiefstal terug te dringen.

Het concept werkt als volgt: er worden 2 RFID-tags aan de fiets gemonteerd en 1 RFID-tag aan de sleutelbos. Bij een fietsenstalling wordt een UHF-RFID lezer geplaatst, vergelijkbaar met de poortjes om treinstations maar dan met een hoger vermogen.  Op het moment dat een persoon zijn fiets stalt dan registreert de lezer de drie RFID-tags. Na het stallen van de fiets blijven er twee zenders achter (op de fiets) en verlaat één zender (aan de sleutelbos) de zone. Het systeem registreert dit dan als een persoon die zijn fiets op slot heeft gezet en wegloopt. Deze data wordt vervolgens via het LoRa-netwerk naar de cloud verstuurd. Als vervolgens de twee zenders zonder de derde zender de zone verlaten is dit een indicatie dat de fiets wordt gestolen.

Er zijn nog wel veel vragen bij dit concept. Wat is het bereik van de UHF-RFID lezer? En is LoRa een geschikte technologie om de data te versturen? Hoe kunnen de RFID-tags het beste aan de fiets worden bevestigd? Wat zijn mogelijke storingsfactoren voor het uitlezen van de RFID-tags?

Ter beantwoording van deze vragen bouwden Anton, Armand, Leon en Wessel een testopstelling aan het Hooghiemstraplein in Utrecht.