Mogelijk gemaakt door Dialogic

Volgend semester

1 februari 2020

Portfolio

Voorspellen van roodrijders

Als er in de stad een auto-ongeluk gebeurt is er vaak iemand door rood gereden. Door in kaart te brengen wanneer er vaak door rood wordt gereden (bijvoorbeeld bij slecht zicht/laat op de avond) kan de gemeente gerichte verbeteringen aan de verkeersinrichting aanbrengen en kan de politie op de juiste plekken controleren. Om dit mogelijk…

Lees Meer

Gebruik fietslusdata

Op sommige momenten zijn er zoveel fietsers in Utrecht dat er fietsfiles ontstaan. Uit frustratie wijken mensen bij drukte uit naar de hoofdweg of rijden ze door rood. Verklaarbaar, maar dit levert extra gevaar op. Op veel plaatsen in de stad liggen detectoren die registreren of er iemand over een fietspad rijdt. Deze informatie wordt…

Lees Meer

Inzicht in verkeersstromen

De gemeente Amersfoort wil graag dat de binnenstad een fijne plek is om te winkelen en te recreëren. Er wordt veel gedaan om dat mogelijk te maken, zoals het organiseren van  evenementen en het regelen van voldoende parkeerruimte. Om te kijken of de verbeteringen effect hebben kan naar de verkeersstromen worden gekeken. Voor dit doel…

Lees Meer

Passantendata, meten is weten

In de 24-uurseconomie zien we dat openingstijden van winkels steeds ruimer worden. Door van tien tot zes open te zijn loopt een winkelier een deel van de klanten mis. De vraag is wanneer de winkel dan wel open zou moeten zijn. Dit kan bepaald worden aan de hand van uitgebreide marktonderzoeken. Goedkoper is het om…

Lees Meer

Utrecht open data

Smart city dashboard

Met behulp van een smart city dashboard kan de gemeente Utrecht open databronnen inzichtelijk maken voor beleidsmakers, burgers en andere geïnteresseerden. Ook kan dit dashboard worden ingezet om voortgang op beleidsdoelen te monitoren en om zicht te krijgen op wat er speelt onder burgers op bepaalde thema’s. De studenten hebben het volgende resultaat opgeleverd: een functionerend demo…

Lees Meer