\r\n\r\nEigenlijk zou je eerst op kleine schaal willen experimenteren. Een team met slimme studenten (m/v) dedicated proof-of-concepts en demo’s laten bouwen. Laat ze maar een aantal iteratieslagen maken om zo de toepasbaarheid van een technologie te verkennen. Door actief met nieuwe technologieën aan de slag te gaan (in plaats van erover te praten) wordt de drempel naar innovatie opeens een stuk lager. Het ICT Lab Utrecht biedt zo’n laagdrempelige experimenteeromgeving.\r\n\r\nIn het ICT Lab Utrecht werken mbo en hbo-studenten ICT aan praktische vraagstukken op het gebied van blockchain, IoT, datascience en machine learning. In korte tijd werken zij een innovatief idee uit tot proof-of-concept of demo. De studenten doen dit onder begeleiding van ervaren consultants die zelf ook maar al te graag met deze nieuwe technologieën aan de slag gaan. Zo werkte het ICT Lab de afgelopen maanden aan een slimme waakzone ter signalering van fietsendiefstal, toetsten we toepasbaarheid van datascience ter voorspelling van impact van infrastructuurwijzigingen op ‘fietsfiles’ bij kruispunten, verkenden we mogelijkheden voor open data ter signalering van lokale brandhaarden in de zorg, en leverden we een eerste voorzet voor inzet van blockchain ter digitalisering van het vaccinatieboekje.",5568,"p0",{"self":210,"collection":216,"about":219,"acf:post":222,"wp:featuredmedia":238,"wp:attachment":241,"wp:term":244,"curies":248},[211],{"href":212,"targetHints":213},"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/projecten/4836",{"allow":214},[215],"GET",[217],{"href":218},"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/projecten",[220],{"href":221},"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/types/projecten",[223,226,228,230,232,234,236],{"embeddable":224,"href":225},true,"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/medewerkers/1902",{"embeddable":224,"href":227},"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/medewerkers/1987",{"embeddable":224,"href":229},"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/medewerkers/548",{"embeddable":224,"href":231},"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/medewerkers/532",{"embeddable":224,"href":233},"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/medewerkers/3136",{"embeddable":224,"href":235},"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/medewerkers/499",{"embeddable":224,"href":237},"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/medewerkers/539",[239],{"embeddable":224,"href":240},"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/media/4131",[242],{"href":243},"https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/media?parent=4836",[245],{"taxonomy":246,"embeddable":224,"href":247},"domeinen","https://content.dialogic.nl/wp-json/wp/v2/domeinen?post=4836",[249],{"name":250,"href":251,"templated":224},"wp","https://api.w.org/{rel}",{"items":253,"total":269},[254,259,264],{"id":255,"title":256,"url":258,"parent":11},12653,{"rendered":257},"Algemene voorwaarden","https://content.dialogic.nl/meta/algemene-voorwaarden/",{"id":260,"title":261,"url":263,"parent":11},12868,{"rendered":262},"Privacyverklaring","https://content.dialogic.nl/meta/privacyverklaring/",{"id":265,"title":266,"url":268,"parent":11},12568,{"rendered":267},"Lopende onderzoeken","https://content.dialogic.nl/lopende-onderzoeken/","3",{"code":271,"message":272,"data":273},"rest_forbidden","Je hebt geen toestemming om dat te doen.",{"status":274},403,{"title":276,"caption":278,"alt_text":180,"media_details":280,"source_url":306},{"rendered":277},"cof",{"rendered":279},"\u003Cp>cof\u003C/p>\n",{"width":281,"height":282,"file":283,"sizes":284,"image_meta":307},3968,2976,"2019/02/ICT-Lab-groep-vaccinatieboekje.jpg",{"thumbnail":285,"medium":290,"medium_large":295,"large":300,"full":304},{"file":286,"width":287,"height":287,"mime_type":288,"source_url":289},"ICT-Lab-groep-vaccinatieboekje-150x150.jpg",150,"image/jpeg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2019/02/ICT-Lab-groep-vaccinatieboekje-150x150.jpg",{"file":291,"width":292,"height":293,"mime_type":288,"source_url":294},"ICT-Lab-groep-vaccinatieboekje-300x225.jpg",300,225,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2019/02/ICT-Lab-groep-vaccinatieboekje-300x225.jpg",{"file":296,"width":297,"height":298,"mime_type":288,"source_url":299},"ICT-Lab-groep-vaccinatieboekje-768x576.jpg",768,576,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2019/02/ICT-Lab-groep-vaccinatieboekje-768x576.jpg",{"file":301,"width":302,"height":297,"mime_type":288,"source_url":303},"ICT-Lab-groep-vaccinatieboekje-1024x768.jpg",1024,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2019/02/ICT-Lab-groep-vaccinatieboekje-1024x768.jpg",{"file":305,"width":281,"height":282,"mime_type":288,"source_url":306},"ICT-Lab-groep-vaccinatieboekje.jpg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2019/02/ICT-Lab-groep-vaccinatieboekje.jpg",{"aperture":308,"credit":180,"camera":309,"caption":277,"created_timestamp":310,"copyright":180,"focal_length":311,"iso":312,"shutter_speed":313,"title":277,"orientation":314,"keywords":315},"1.6","BLA-L29","1548415160","3.95","200","0.033333","0",[],{"title":317,"caption":319,"alt_text":180,"media_details":320,"source_url":339},{"rendered":318},"Picture_ICTLab4_1",{"rendered":180},{"width":321,"height":322,"file":323,"sizes":324,"image_meta":340,"old_width":348,"old_height":349},1600,1200,"2017/10/Picture_ICTLab4_1.jpg",{"thumbnail":325,"medium":328,"medium_large":331,"large":334,"full":337},{"file":326,"width":287,"height":287,"mime_type":288,"source_url":327},"Picture_ICTLab4_1-150x150.jpg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2017/10/Picture_ICTLab4_1-150x150.jpg",{"file":329,"width":292,"height":293,"mime_type":288,"source_url":330},"Picture_ICTLab4_1-300x225.jpg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2017/10/Picture_ICTLab4_1-300x225.jpg",{"file":332,"width":297,"height":298,"mime_type":288,"source_url":333},"Picture_ICTLab4_1-768x576.jpg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2017/10/Picture_ICTLab4_1-768x576.jpg",{"file":335,"width":302,"height":297,"mime_type":288,"source_url":336},"Picture_ICTLab4_1-1024x768.jpg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2017/10/Picture_ICTLab4_1-1024x768.jpg",{"file":338,"width":321,"height":322,"mime_type":288,"source_url":339},"Picture_ICTLab4_1.jpg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2017/10/Picture_ICTLab4_1.jpg",{"aperture":341,"credit":180,"camera":342,"caption":180,"created_timestamp":343,"copyright":180,"focal_length":344,"iso":345,"shutter_speed":346,"title":180,"orientation":162,"keywords":347},"2.2","iPhone 5s","1505820615","4.15","125","0.03030303030303",[],3264,2448,{"items":351,"total":393},[352,372],{"id":202,"slug":353,"link":354,"title":355,"featured_media":357,"acf":358},"jasper-veldman","https://content.dialogic.nl/medewerkers/jasper-veldman/",{"rendered":356},"Jasper Veldman",14385,{"voornaam":359,"tussenvoegsel":180,"achternaam":360,"functie":361,"e-mailadres":362,"telefoonnummer":363,"vakgebieden":364,"omschrijving":369,"foto_staand":370,"slider":180,"quote":180,"slogan_links":180,"linkedin":371,"twitter":180},"Jasper","Veldman","Senior onderzoeker / adviseur","veldman@dialogic.nl","+31302150582",[365,367],{"vakgebied":366},"Onderwijs-arbeidsmarkt",{"vakgebied":368},"Finance","Ik ben een onderzoeker en adviseur die in staat is om complexe vraagstukken snel en grondig te analyseren. De verbindende factor tussen deze vraagstukken is de aanwezigheid van een kwantitatieve component. Mijn kennis strekt zich uit over meerdere domeinen, maar momenteel ligt mijn focus in het onderwijs-arbeidsmarktdomein en bij financiële vraagstukken.\r\n\r\nDoor mijn brede kennis heb ik voor veel (semi-)publieke organisaties gewerkt, waaronder verschillende ministeries (\u003Ca href=\"https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-economische-zaken\">EZK\u003C/a>, \u003Ca href=\"https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-financien\">Financiën\u003C/a>), provincies, gemeenten en andere publieke organisaties (\u003Ca href=\"https://www.caict.nl/\">CA-ICT\u003C/a>, \u003Ca href=\"https://ptvt.nl/\">Platform Talent voor Technologie\u003C/a>).\r\n\r\nVoordat ik aan de slag ging bij Dialogic heb ik zowel de bachelor als master Technische Bestuurskunde aan de Technische Universiteit Delft gedaan. In het dagelijks leven ben ik zowel een fanatiek beoefenaar van sport (hardlopen en fietsen) als volger van sport (seizoenkaarthouder bij Feyenoord).",14268,"http://nl.linkedin.com/pub/jasper-veldman/2a/8a8/320",{"id":199,"slug":373,"link":374,"title":375,"featured_media":377,"acf":378},"sven-maltha","https://content.dialogic.nl/medewerkers/sven-maltha/",{"rendered":376},"Sven Maltha",14404,{"voornaam":379,"tussenvoegsel":180,"achternaam":380,"functie":381,"e-mailadres":382,"telefoonnummer":383,"vakgebieden":384,"omschrijving":390,"foto_staand":391,"slider":180,"quote":180,"slogan_links":180,"linkedin":392,"twitter":180},"Sven","Maltha","Associate partner","maltha@dialogic.nl","+31302150581",[385,387,388],{"vakgebied":386},"Strategie en beleid",{"vakgebied":34},{"vakgebied":389},"Onderwijs- & mediabeleid, data in de zorg","Als adviseur ik richt mij - naast mijn rol als directielid en mede-oprichter van Dialogic - op strategische, institutioneel economische en innovatievraagstukken met een focus op de sectoren van telecommunicatie, nieuwe media, eerstelijnszorg en ICT-onderwijs. Digitalisering en de impact daarvan op marktwerking en vernieuwing in maatschappelijke sectoren vormen een rode draad in mijn advieswerk van de afgelopen achtentwintig jaar. Dat werk startte destijds als industrieel econoom en onderzoeker bij TNO Strategie, Technologie en Beleid.\r\n\r\nTot eind 2019 was ik gedurende 5,5 jaar tevens bestuurder/directeur van CBB, (Coöperatie voor Basiszorg in de Buurt) en actief met de datavoorziening ten behoeve van de eerstelijnszorg. Verder proberen we mbo- en hbo-studenten in ons ICT Lab Utrecht een werk- en leeromgeving te bieden, waarmee we concrete Smart City-opdrachten uitvoeren voor het regionale bedrijfsleven en professionele instellingen. Concrete innovatie op het gebied van onderwijs en arbeidsmarkt, zogezegd.\r\n\r\nIn mijn breedband- en telecomadvieswerk ben ik als kwartiermaker en projectmanager de afgelopen tien jaar verantwoordelijk geweest voor een groot aantal projecten ter realisatie van breedband in diverse provincies en gemeenten in Nederland. Ook voor andere overheden en bedrijven ben ik als adviseur actief met businessmodelering en investeringsstrategieën voor Next Generation Infrastructuurprojecten (NGA).\r\n\r\nEerder was ik actief als:\r\n\u003Cul>\r\n \t\u003Cli>Kwartiermaker Breedband - Utrecht, Noord-Holland en Friesland (2008-2014);\u003C/li>\r\n \t\u003Cli>Lid van de Raad van Advies van Terra Incognita Stedenbouw en Landschapsarchitectuur (2009-2014);\u003C/li>\r\n \t\u003Cli>Bestuurlid van het Comité Vondelparc Energiepositief (2009-2013);\u003C/li>\r\n \t\u003Cli>Lid Expertpanel Innovatiestimuleringsregeling van het Stimuleringsfonds voor de Pers (2009-2011).\u003C/li>\r\n \t\u003Cli>Secretaris van de Friese ICT-Innovatie Alliantie (2006-2008)\u003C/li>\r\n \t\u003Cli>Secretaris van de Impulscommissie Breedband (2004)\u003C/li>\r\n \t\u003Cli>Secretaris van de Expertgroep Breedband (2002)\u003C/li>\r\n\u003C/ul>",14287,"http://www.linkedin.com/pub/sven-maltha/4/939/14b","2",{"items":395,"total":460},[396,414,440],{"id":397,"date":398,"date_gmt":399,"slug":400,"type":175,"link":401,"title":402,"featured_media":11,"acf":404},15224,"2025-05-13T09:05:08","2025-05-13T07:05:08","onderzoek-naar-effectiviteit-subsidies-voor-studentenbelangenbehartiging","https://content.dialogic.nl/projecten/onderzoek-naar-effectiviteit-subsidies-voor-studentenbelangenbehartiging/",{"rendered":403},"Onderzoek naar effectiviteit subsidies voor studentenbelangenbehartiging",{"projectnummer":405,"opdrachtgevers":196,"projectleden":406,"loopt":224,"sleutelwoorden":411,"omschrijving":412,"rapporttitel":180,"bestand":180,"publicatienummer":180,"extra_downloads":196,"slider":413,"prominentie":208,"interviews":180,"slogan":180,"onder_slogan":180,"slogan_titel":180,"slogan_links":180},"2025.045",[407,408,409,410],11981,14875,14958,13152,"studentenbelangen subsidies iso lsvb","Het \u003Ca href=\"https://iso.nl/\">Interstedelijk Studenten Overleg (ISO)\u003C/a> en de \u003Ca href=\"https://lsvb.nl/\">Landelijke Studentenvakbond (LSVb)\u003C/a>, twee belangrijke organisaties die de belangen van studenten op universiteiten en hogescholen behartigen, ontvangen subsidie van het \u003Ca href=\"https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-onderwijs-cultuur-en-wetenschap\">Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)\u003C/a>. Dialogic is gevraagd om te onderzoeken of deze subsidies daadwerkelijk hun doel bereiken en of ze efficiënt worden ingezet.\r\n\u003Ch2>Doel van het onderzoek\u003C/h2>\r\nIn dit onderzoek reconstrueren we de doelen die het ISO en LSVb nastreven. We gaan na in hoeverre deze doelen zijn gerealiseerd en welke rol de subsidie daarbij speelt. Het uiteindelijke doel is om een rapport op te stellen dat in het najaar wordt overhandigd aan OCW.\r\n\u003Ch2>Waarom dit onderzoek?\u003C/h2>\r\nHet begrijpen van de effectiviteit van subsidies is cruciaal voor zowel de organisaties die ze ontvangen als de overheid die ze verstrekt. Door deze evaluatie hopen we waardevolle inzichten te bieden die bijdragen aan een betere ondersteuning en belangenbehartiging voor studenten in Nederland.",15225,{"id":415,"date":416,"date_gmt":417,"slug":418,"type":175,"link":419,"title":420,"featured_media":11,"acf":422},15175,"2025-04-23T17:01:53","2025-04-23T15:01:53","verkenning-ai-fabriek-in-nederland","https://content.dialogic.nl/projecten/verkenning-ai-fabriek-in-nederland/",{"rendered":421},"Verkenning AI-fabriek in Nederland",{"projectnummer":423,"opdrachtgevers":424,"projectleden":427,"loopt":205,"sleutelwoorden":434,"omschrijving":435,"rapporttitel":436,"bestand":437,"publicatienummer":438,"extra_downloads":196,"slider":439,"prominentie":208,"interviews":180,"slogan":180,"onder_slogan":180,"slogan_titel":180,"slogan_links":180},"2024.131",[425],{"opdrachtgever":426},"Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap",[428,429,430,431,432,433],6229,526,544,9638,530,10582,"AI-fabriek, AI-faciliteit","Kunstmatige intelligentie (AI) is een belangrijke technologie voor het (toekomstige) verdienvermogen en de welvaart van Nederland, met toepassingen in de wetenschap, het bedrijfsleven en bij de overheid. Het kabinetsbeleid is gericht op het ontwikkelen van een sterk AI-ecosysteem in Nederland. Op Europees niveau wordt beleidsmatig ingezet op het realiseren van rekencapaciteit om een mondiale koploperpositie te verkrijgen op het gebied van AI. Vanuit EuroHPC Joint Undertaking loopt inmiddels een call om AI-fabrieken te realiseren op basis van cofinanciering. Met een AI-fabriek wordt bedoeld:\r\n\u003Cp style=\"padding-left: 40px;\">Een gecentraliseerde of gedistribueerde entiteit die een diensteninfrastructuur voor supercomputing op het gebied van AI aanbiedt die bestaat uit een voor AI geoptimaliseerde supercomputer of een AI-gericht deel van een supercomputer, een bijbehorend datacentrum, specifieke toegang en AI-georiënteerde supercomputingdiensten, en die talent aantrekt en bundelt om de competenties te leveren die nodig zijn om supercomputers voor AI te gebruiken.\u003C/p>\r\nNaar aanleiding van de ontwikkelingen op het gebied van AI en met het oog op de call vanuit EuroHPC JU hebben de ministeries van OCW, EZ en BZK een gezamenlijke verkenning aangekondigd op basis van drie beleidsopties:\r\n\u003Cul>\r\n \t\u003Cli>B1. Bestaande middelen en instrumenten gebruiken.\u003C/li>\r\n \t\u003Cli>B2. Meer investeren in deelname in toekomstige Europese AI-fabrieken met een hub in Nederland.\u003C/li>\r\n \t\u003Cli>B3. Een AI-fabriek realiseren in Nederland.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\nOm nut en noodzaak van een AI-fabriek te verkennen, zijn door verschillende actoren in het systeem drie cases uitgewerkt: een wetenschapscasus gericht op de wetenschappelijke meerwaarde (uitgewerkt door AI-onderzoekers), een publieke sector casus gericht op de meerwaarde voor de Nederlandse overheid en dienstverlening (uitgewerkt door BZK), en een bedrijfscasus gericht op de economische meerwaarde (uitgewerkt door AiNed).\r\n\r\nDialogic is gevraagd om een meta-analyse om de te maken keuze op basis van de drie beleidsopties te onderbouwen. Voor de meta-analyse hebben we een analysekader ontwikkeld waarin criteria, randvoorwaarden en flankerend beleid ten aanzien van het AI-ecosysteem en een AI-fabriek in Nederland zijn uitgewerkt. De meta-analyse is vervolgens uitgevoerd door de drie cases te beoordelen met het analysekader. Gedurende het proces zijn daarnaast gesprekken gevoerd met de auteurs van de cases en zijn witte vlekken ingevuld met enkele gesprekken met stakeholders uit het AI-ecosysteem.\r\n\r\nHet onderzoek is inmiddels aangeboden aan de Tweede Kamer. Lees \u003Ca href=\"https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2025/04/18/kamerbrief-uitkomsten-verkenning-ai-faciliteit-in-nederland\">hier\u003C/a> de Kamerbrief en het onderzoeksrapport.","Consequenties van beleidsopties voor een AI-fabriek",15176,"2024.131-2436",15177,{"id":441,"date":442,"date_gmt":443,"slug":444,"type":175,"link":445,"title":446,"featured_media":11,"acf":448},15168,"2025-04-23T11:53:57","2025-04-23T09:53:57","evaluatie-co-teach-informatica","https://content.dialogic.nl/projecten/evaluatie-co-teach-informatica/",{"rendered":447},"Evaluatie Co-Teach Informatica",{"projectnummer":449,"opdrachtgevers":450,"projectleden":452,"loopt":205,"sleutelwoorden":455,"omschrijving":456,"rapporttitel":447,"bestand":457,"publicatienummer":458,"extra_downloads":196,"slider":459,"prominentie":208,"interviews":180,"slogan":180,"onder_slogan":180,"slogan_titel":180,"slogan_links":180},"2024.165",[451],{"opdrachtgever":426},[453,454],10883,11595,"co-teach, informatica, lerarentekort, informaticaleraar","In 2022 publiceerde de toenmalige minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) de Strategie Digitale Economie. Nederland moet een weerbare, ondernemende, vernieuwende en duurzame digitale economie worden. Eén van de doelen binnen deze strategie is streven naar 1 miljoen digitaal geschoolden in 2030. Tegelijkertijd kampt het vak informatica op het havo en het vwo met een goot lerarentekort en moet het onderwijs concurreren met het bedrijfsleven om IT geschoolden. Om verschillende redenen verliest het onderwijs deze strijd vaak en zodra zittende leraren een school verlaten, kiezen scholen er vaak voor het vak niet langer aan te bieden. Hierdoor verdwijnt langzaamaan het vakaanbod informatica en de benodigde infrastructuur.\r\n\r\nMet het Co-Teach Informatica (CTI) programma kunnen leerlingen in het voortgezet onderwijs lessen informatica volgen en het examenprogramma voltooien, zonder een bevoegde informaticadocent op hun school. Door CTI moet het tekort aan informaticaleraren daarom minder op het vakaanbod informatica drukken, kunnen leerlingen de digitale vaardigheden die nodig zijn om in het digitale domein te werken ontwikkelen en moet de arbeidsmarkt voor informaticaleraren verbeteren omdat middelbare scholen de vacature voor een informaticaleraar openhouden. Het programma heeft daarmee drie doelen:\r\n\u003Col>\r\n \t\u003Cli>Deelnemende leerlingen ontvangen informatica-onderwijs;\u003C/li>\r\n \t\u003Cli>Het vakaanbod informatica en de infrastructuur worden behouden en het vakaanbod wordt uitgebreid;\u003C/li>\r\n \t\u003Cli>De arbeidsmarkt voor informaticaleraren verbetert door een toename van zowel de vraag als het aanbod.\u003C/li>\r\n\u003C/ol>\r\nSamen met Oberon hebben wij in opdracht van OCW geanalyseerd in hoeverre het CTI programma doeltreffend en doelmatig is geweest en hoe het programma op lange termijn duurzaam kan blijven voortbestaan. Uit onze evaluatie blijkt dat het programma doeltreffend is in het bieden van continuïteit in het informatica-onderwijs, maar dat er knelpunten zijn in onder andere de werving van scholen en gastdocenten, de organisatorische uitvoering en het verbeteren van het lesmateriaal. Betrokkenen zijn overwegend positief, en de ervaring leert dat eigenaarschap binnen de school en een passende docent cruciaal zijn voor succes.\r\n\r\nMeer informatie is te vinden op \u003Ca href=\"https://www.aanpaklerarentekort.nl/documenten/2025/04/23/eindrapport-evaluatie-co-teach-informatica\">aanpaklerarentekort.nl\u003C/a>.",15169,"2024.165-2454",15170,"354",{"title":462,"caption":463,"alt_text":180,"media_details":464,"source_url":502},{"rendered":376},{"rendered":180},{"width":465,"height":466,"file":467,"filesize":468,"sizes":469,"image_meta":503},3648,5472,"2016/12/Sven-181-1.jpg",3698986,{"medium":470,"large":475,"thumbnail":480,"medium_large":484,"1536x1536":489,"2048x2048":494,"full":500},{"file":471,"width":472,"height":292,"filesize":473,"mime_type":288,"source_url":474},"Sven-181-1-200x300.jpg",200,8302,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Sven-181-1-200x300.jpg",{"file":476,"width":477,"height":302,"filesize":478,"mime_type":288,"source_url":479},"Sven-181-1-683x1024.jpg",683,73221,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Sven-181-1-683x1024.jpg",{"file":481,"width":287,"height":287,"filesize":482,"mime_type":288,"source_url":483},"Sven-181-1-150x150.jpg",4359,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Sven-181-1-150x150.jpg",{"file":485,"width":297,"height":486,"filesize":487,"mime_type":288,"source_url":488},"Sven-181-1-768x1152.jpg",1152,96082,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Sven-181-1-768x1152.jpg",{"file":490,"width":302,"height":491,"filesize":492,"mime_type":288,"source_url":493},"Sven-181-1-1024x1536.jpg",1536,197177,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Sven-181-1-1024x1536.jpg",{"file":495,"width":496,"height":497,"filesize":498,"mime_type":288,"source_url":499},"Sven-181-1-1365x2048.jpg",1365,2048,428048,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Sven-181-1-1365x2048.jpg",{"file":501,"width":465,"height":466,"mime_type":288,"source_url":502},"Sven-181-1.jpg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Sven-181-1.jpg",{"aperture":341,"credit":180,"camera":504,"caption":180,"created_timestamp":505,"copyright":180,"focal_length":506,"iso":507,"shutter_speed":508,"title":180,"orientation":314,"keywords":509},"Canon EOS R6","1704970161","85","3200","0.0015625",[],{"title":511,"caption":512,"alt_text":180,"media_details":513,"source_url":544},{"rendered":356},{"rendered":180},{"width":514,"height":321,"file":515,"filesize":516,"sizes":517,"image_meta":545,"old_width":465,"old_height":466},1067,"2016/12/Jasper-215-1.jpg",3531382,{"medium":518,"large":522,"thumbnail":526,"medium_large":530,"1536x1536":534,"2048x2048":538,"full":542},{"file":519,"width":472,"height":292,"filesize":520,"mime_type":288,"source_url":521},"Jasper-215-1-200x300.jpg",9285,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Jasper-215-1-200x300.jpg",{"file":523,"width":477,"height":302,"filesize":524,"mime_type":288,"source_url":525},"Jasper-215-1-683x1024.jpg",73304,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Jasper-215-1-683x1024.jpg",{"file":527,"width":287,"height":287,"filesize":528,"mime_type":288,"source_url":529},"Jasper-215-1-150x150.jpg",4559,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Jasper-215-1-150x150.jpg",{"file":531,"width":297,"height":486,"filesize":532,"mime_type":288,"source_url":533},"Jasper-215-1-768x1152.jpg",94768,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Jasper-215-1-768x1152.jpg",{"file":535,"width":302,"height":491,"filesize":536,"mime_type":288,"source_url":537},"Jasper-215-1-1024x1536.jpg",186764,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Jasper-215-1-1024x1536.jpg",{"file":539,"width":496,"height":497,"filesize":540,"mime_type":288,"source_url":541},"Jasper-215-1-1365x2048.jpg",405760,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Jasper-215-1-1365x2048.jpg",{"file":543,"width":514,"height":321,"mime_type":288,"source_url":544},"Jasper-215-1.jpg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2016/12/Jasper-215-1.jpg",{"aperture":341,"credit":180,"camera":504,"caption":180,"created_timestamp":546,"copyright":180,"focal_length":506,"iso":507,"shutter_speed":547,"title":180,"orientation":314,"keywords":548},"1704972954","0.00125",[],{"title":550,"caption":552,"alt_text":180,"media_details":553,"source_url":581},{"rendered":551},"Classroom",{"rendered":180},{"width":321,"height":514,"file":554,"filesize":555,"sizes":556,"image_meta":582,"old_width":466,"old_height":465},"2025/05/priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash.jpg",3051857,{"medium":557,"large":561,"thumbnail":565,"medium_large":569,"1536x1536":574,"2048x2048":575,"full":579},{"file":558,"width":292,"height":472,"filesize":559,"mime_type":288,"source_url":560},"priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash-300x200.jpg",16941,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/05/priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash-300x200.jpg",{"file":562,"width":491,"height":302,"filesize":563,"mime_type":288,"source_url":564},"priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash-1536x1024.jpg",205238,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/05/priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash-1536x1024.jpg",{"file":566,"width":287,"height":287,"filesize":567,"mime_type":288,"source_url":568},"priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash-150x150.jpg",8017,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/05/priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash-150x150.jpg",{"file":570,"width":297,"height":571,"filesize":572,"mime_type":288,"source_url":573},"priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash-768x512.jpg",512,70822,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/05/priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash-768x512.jpg",{"file":562,"width":491,"height":302,"filesize":563,"mime_type":288,"source_url":564},{"file":576,"width":497,"height":496,"filesize":577,"mime_type":288,"source_url":578},"priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash-2048x1365.jpg",329838,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/05/priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash-2048x1365.jpg",{"file":580,"width":321,"height":514,"mime_type":288,"source_url":581},"priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash.jpg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/05/priscilla-du-preez-XkKCui44iM0-unsplash.jpg",{"aperture":314,"credit":180,"camera":180,"caption":180,"created_timestamp":314,"copyright":180,"focal_length":314,"iso":314,"shutter_speed":314,"title":180,"orientation":314,"keywords":583},[],{"title":585,"caption":587,"alt_text":180,"media_details":588,"source_url":615},{"rendered":586},"Cover optie 2",{"rendered":180},{"width":321,"height":589,"file":590,"filesize":591,"sizes":592,"image_meta":616,"old_width":618,"old_height":302},914,"2025/04/Cover-optie-2.jpg",699882,{"medium":593,"large":598,"thumbnail":603,"medium_large":607,"1536x1536":612,"full":613},{"file":594,"width":292,"height":595,"filesize":596,"mime_type":288,"source_url":597},"Cover-optie-2-300x171.jpg",171,17788,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/04/Cover-optie-2-300x171.jpg",{"file":599,"width":491,"height":600,"filesize":601,"mime_type":288,"source_url":602},"Cover-optie-2-1536x878.jpg",878,279149,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/04/Cover-optie-2-1536x878.jpg",{"file":604,"width":287,"height":287,"filesize":605,"mime_type":288,"source_url":606},"Cover-optie-2-150x150.jpg",8378,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/04/Cover-optie-2-150x150.jpg",{"file":608,"width":297,"height":609,"filesize":610,"mime_type":288,"source_url":611},"Cover-optie-2-768x439.jpg",439,88072,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/04/Cover-optie-2-768x439.jpg",{"file":599,"width":491,"height":600,"filesize":601,"mime_type":288,"source_url":602},{"file":614,"width":321,"height":589,"mime_type":288,"source_url":615},"Cover-optie-2.jpg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/04/Cover-optie-2.jpg",{"aperture":314,"credit":180,"camera":180,"caption":180,"created_timestamp":314,"copyright":180,"focal_length":314,"iso":314,"shutter_speed":314,"title":180,"orientation":314,"keywords":617},[],1792,{"title":620,"caption":622,"alt_text":180,"media_details":624,"source_url":651},{"rendered":621},"Teen girl using computer in school library",{"rendered":623},"\u003Cp>Side view portrait of Latin American teenage girl using computer in school library and doing research online\u003C/p>\n",{"width":321,"height":514,"file":625,"filesize":626,"sizes":627,"image_meta":652,"old_width":659,"old_height":660},"2025/04/iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165.jpg",1463276,{"medium":628,"large":632,"thumbnail":636,"medium_large":640,"1536x1536":644,"2048x2048":645,"full":649},{"file":629,"width":292,"height":472,"filesize":630,"mime_type":288,"source_url":631},"iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165-300x200.jpg",17102,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/04/iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165-300x200.jpg",{"file":633,"width":491,"height":302,"filesize":634,"mime_type":288,"source_url":635},"iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165-1536x1024.jpg",192777,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/04/iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165-1536x1024.jpg",{"file":637,"width":287,"height":287,"filesize":638,"mime_type":288,"source_url":639},"iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165-150x150.jpg",7798,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/04/iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165-150x150.jpg",{"file":641,"width":297,"height":571,"filesize":642,"mime_type":288,"source_url":643},"iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165-768x512.jpg",68234,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/04/iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165-768x512.jpg",{"file":633,"width":491,"height":302,"filesize":634,"mime_type":288,"source_url":635},{"file":646,"width":497,"height":496,"filesize":647,"mime_type":288,"source_url":648},"iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165-2048x1365.jpg",300423,"https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/04/iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165-2048x1365.jpg",{"file":650,"width":321,"height":514,"mime_type":288,"source_url":651},"iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165.jpg","https://content.dialogic.nl/wp-content/uploads/2025/04/iStock-2154414815-beeld-kaft-2024.165.jpg",{"aperture":314,"credit":653,"camera":180,"caption":654,"created_timestamp":314,"copyright":180,"focal_length":314,"iso":314,"shutter_speed":314,"title":621,"orientation":162,"keywords":655},"Getty Images","Side view portrait of Latin American teenage girl using computer in school library and doing research online",[656,657,658],"knowledge","generation","hispanic",2121,1414,["Reactive",662],{"$snuxt-i18n-meta":663},{},["Set"],["ShallowReactive",666],{"Jz0uiZlul_labeLYyy7LVKeYQQpG2UZEYnRcM2BoMs8":-1,"vN24iJCi_DFHmGx4wKEGc4eeOnEEbhkeOsuYXlEn2IE":-1,"nK8bGlSAV9B5oHNCyJaCWtnpSfRF5qihl6eOjOS11G4":-1,"Ahw7tRL8CgJuuTQWNwVjBzqYuK_0xdxW1o2SRYaYBbI":-1,"BC_lMYIzOTvKKpJvaT9F54ypf8Jo6xvzx01vmDMe3jE":-1,"9Cn1P24canXewQxA-2-l4Omopv9nX8fd8ZWBM90GKp0":-1,"ACSUlkEk-f9mFbBbT9vFyzr9N-1n_CPfNFrhWXKG58s":-1,"KbYjC1-IZEBpsw1IrwenM5NQL8jLgbU2aZ3vOy1715o":-1,"sqsfHaQaHa5zC9QB4I9Dm2x-D8VGmcgPlK4-oMyx7-4":-1,"YL6F363amrZ0rGIWqD2rNTVeAOVAIKx3TuRszFte6lI":-1,"toFH0Xz03MnOU5nQo1IvGzNGk_3VUPHspn4qhZ7chfc":-1,"niU1uOlGUHTzKRWX_q7BKJN8DL9LDxQ889Z0v2Ktndo":-1,"wL8abQMs0D20iGoq5eDg9rFui1gFaXL6P2G4i8ZoPEc":-1,"drww7eB4Zmj7FPftT-WqbluMM7ltg1vUtEEGzwm4ZjU":-1,"v3GQTANgldmRjoelKWWrk86rD-_5BXCBgvvHie4YGzw":-1},"/projecten/ict-lab-proeftuin-nieuwe-technologieen"]